Ali ste vedeli, da imajo vsi letalski potniki v Evropski uniji pravice, ki jih morajo letalske družbe spoštovati? Zakon EU o pravicah potnikov velja za vse države članice, vključno s Slovenijo. To pomeni, da v primeru, da ima potnik težave z letom (več kot 3 ure zamude, odpoved ali preveč rezervacij), zaradi katerih se ne more vkrcati na let, lahko prejme denarno nadomestilo. Zakon se uporablja, če oseba potuje s katerega koli letališča v EU ali iz nje in če prispe na katero koli letališče v EU s prevoznikom iz EU, vključno z Islandijo, Norveško in Švico.
Letalske družbe so dolžne svoje potnike seznaniti z njihovimi pravicami in razlogi za težavo. Žal večini podjetij to ni v interesu, zato so potniki zelo pogosto prikrajšani za svoje pravice. Potnikom so na voljo boni za brezplačen obrok ali pijačo ter morebitno plačano prenočišče v primeru odpovedi ali večjih zamud. Druge pravice potnikov pogosto niso niti omenjene.
Menimo, da državljani, še posebej v novih državah članicah EU, kot je Slovenija, niso dovolj seznanjeni s pravicami, ki jih imajo, in njihovim pomenom ter posledično ostajajo izključeni iz denarnih ugodnosti, do katerih so upravičeni.
Ali ste vedeli, da lahko prejmete denarno nadomestilo v višini do 600 EUR?
Če vam zavrnejo pravico do vkrcanja, ker je vaš let odpovedan ali ima na končni destinaciji več kot 3 ure zamude, lahko prejmete odškodnino v višini od 250 do 600 EUR, odvisno od dolžine leta.
Za lete znotraj EU:
Med letališčem v EU in letališčem zunaj EU (s podjetjem iz EU):
Kdaj niste upravičeni do odškodnine?
Kako dobim svoje nadomestilo?
Če ste imeli težave z letom in želite svojo odškodnino, morate izpolniti pritožbeni obrazec vaše letalske družbe in jim ga poslati v 3 letih od dneva načrtovanega leta. Če nimate časa ali pa se vam preprosto ne da ukvarjati s tem, so na voljo tudi mediatorji, kot sta AirHelp ali Compensair, ki za vas uredijo tovrstne pritožbe. V primeru pozitivnega izida vam od odškodnine, ki vam jo je treba plačati, vzamejo provizijo, v primeru negativnega izida pa vam ne zaračunajo ničesar.
Kakšne so moje pravice, če mi zavrnejo vkrcanje?
Letalska družba mora najprej poiskati prostovoljce, ki bi se odpovedali rezervaciji v zameno za določene ugodnosti. Poleg tega mora podjetje prostovoljcem ponuditi izbiro med popolnim povračilom in spremembo poti. Če se ne najde zadostno število prostovoljcev, vam lahko družba proti vaši volji zavrne vkrcanje. V tem primeru vam pripada odškodnina od 250 do 600 evrov, v primeru, da vam prevoznik ponudi nadomestni let, pa vam pripada odškodnina od 125 do 300 evrov. Odločite se lahko tudi za vračilo vozovnice in let do kraja, kjer ste začeli potovanje ali alternativno pot do končnega cilja. Prav tako imate pravico, da za vas poskrbi letalski prevoznik.
Kakšne so moje pravice v primeru odpovedi leta?
Pravico imate do enake odškodnine, kot če bi vam zavrnili vkrcanje. Te pravice nimate, če ste bili o odpovedi obveščeni vsaj 14 dni pred letom, če vam je bila ponujena spremenjena linija s podobnim voznim redom ali če letalska družba dokaže, da je bila odpoved leta posledica izrednih okoliščin, kot je slabo vreme.
Kakšne so moje pravice v primeru težav s prtljago?
Če se vaša prtljaga izgubi, poškoduje ali zamuja, ste upravičeni do odškodnine v višini do 1220 evrov. Vendar pa letalski prevoznik ni odgovoren, če je sprejel vse razumne ukrepe, da bi se izognil škodi ali, če teh ukrepov ni bilo mogoče izvesti.
Kaj storiti?
Ali sem zaščiten tudi, ko potujem z drugimi vrstami prometa, ne samo z letalom?
Da, zakonodaja EU vas ščiti tudi, ko potujete z vlakom, avtobusom ali ladjo. Imate pravico do informacij in pomoči pred in med potovanjem. V primeru odpovedi ali zamude imate pravico do spremembe poti ali vračila denarja in odškodnine. Pravice potnikov v železniškem prometu veljajo za vse storitve mednarodnega železniškega prevoza v EU; pravice potnikov v avtobusnem prometu veljajo za dolge razdalje (npr. daljše od 250 km); pravice potnikov v ladijskem prometu veljajo pri potovanju po morju in kopenskih vodnih poteh.
Nasveti za pametno potovanje
Kaj storiti?
Ali sem zaščiten tudi, ko potujem z drugimi vrstami prometa, ne samo z letalom?
Da, zakonodaja EU vas ščiti tudi, ko potujete z vlakom, avtobusom ali ladjo. Imate pravico do informacij in pomoči pred in med potovanjem. V primeru odpovedi ali zamude imate pravico do spremembe poti ali vračila denarja in odškodnine. Pravice potnikov v železniškem prometu veljajo za vse storitve mednarodnega železniškega prevoza v EU; pravice potnikov v avtobusnem prometu veljajo za dolge razdalje (npr. daljše od 250 km); pravice potnikov v ladijskem prometu veljajo pri potovanju po morju in kopenskih vodnih poteh.
Nasveti za pametno potovanje